|
 |
Deutz DMZ150 |
Vetpot
   

Dabei seit: 15.04.2012
Name: Rinus Herkunft: Etten-Leur Nederland
Alter: 82
 |
|
|
10.03.2015 22:24 |
|
|
scoutsman
   
Dabei seit: 28.06.2008
Name: Josef Herkunft: 86637 Wertingen
Alter: 51
 |
|
Schade,
youtube sagt in Deutschland NEIN!
Habt Ihr Musik drauf? Da meckert die GEMA.
Grüße Josef
|
|
11.03.2015 09:12 |
|
|
Vetpot
   

Dabei seit: 15.04.2012
Name: Rinus Herkunft: Etten-Leur Nederland
Alter: 82
Themenstarter
 |
|
Also, Freunde, André Rieu geht nicht zusammen mit einem schönen Deutz auf You Tube
Ich habe es angepasst, .und genießen Sie
Grüße Rinus
__________________ Beter in een keer goed gedaan.
|
|
11.03.2015 15:57 |
|
|
büffeljohann
   
Dabei seit: 20.06.2006
Name: Johann Herkunft: vo dr Alb ra (Burladingen), wohne jetzt aber in Ottweiler (Saarland)
Alter: 64
 |
|
Hallo Rinus,
hab´s gerade probiert und es geht immer noch nicht. mach´ doch das video ohne Musik, der Sound vom Motor ist doch die beste Musik zum Film!!!
Viele Grüße
Büffeljohann
__________________ ein Büffel muss her...
|
|
11.03.2015 16:20 |
|
|
Vetpot
   

Dabei seit: 15.04.2012
Name: Rinus Herkunft: Etten-Leur Nederland
Alter: 82
Themenstarter
 |
|
Ja, das will ich versuchen , aber es dauert sehr lange, bij You Tube
het komt goed
groetjes Rinus
__________________ Beter in een keer goed gedaan.
|
|
11.03.2015 20:10 |
|
|
rm411
   

Dabei seit: 04.01.2012
Name: Ralf Herkunft: Baden Württemberg
 |
|
Herzlichen Glückwunsch, ein super Projekt.
Kannst du etwas zur Geschichte des Motors schreiben, wo er im Einsatz war usw....
Grüße
Ralf
|
|
12.03.2015 15:57 |
|
|
büffeljohann
   
Dabei seit: 20.06.2006
Name: Johann Herkunft: vo dr Alb ra (Burladingen), wohne jetzt aber in Ottweiler (Saarland)
Alter: 64
 |
|
Hallo Rinus,
tolles Projekt und super Arbeit habt ihr da vollbracht.
Viele Grüße
Johann
__________________ ein Büffel muss her...
|
|
12.03.2015 16:53 |
|
|
Vetpot
   

Dabei seit: 15.04.2012
Name: Rinus Herkunft: Etten-Leur Nederland
Alter: 82
Themenstarter
 |
|
Ja, zusammen mit meinem Kollegen, Rien, der Besitzer des Museums, und Theo macht die Rohrleitungen.
Und ich hatte schlaflose Nächte, alle bedenken, mit den alten Techniken.
Und 2 Branstofsystemen, Schweröl und Dieselöl
Können lade ich Sie für einen Praxistag check die Website
en hier de historie van de krant.
De Rijnpost
16 apr 2014
Door Martin Brink
ETTEN-LEUR/VEENENDAAL - Museumvrijwilliger Rinus Vernunt bevestigt het nog eens wat velen al dachten: ‘’Dit is een zeer bijzondere machine. Dit is wat uitvinder Diesel bedoeld heeft. Deze motor is helemaal naar zijn voorbeeld gemaakt. Er bestaat hiervan geen tweede meer op de wereld.´’ En die motor is in het bezit van de gemeente Veenendaal, al is die sinds 1978 op verschillende plaatsen ondergebracht. Afgelopen zaterdag draaide hij onder grote belangstelling voor het eerst weer. Dankzij het Van Osch Museum in het Brabantse Etten-Leur.
Cultuurambtenaar Siem Hiemstra (trechts) kijkt hoe museumbaas Rien van Osch, zijn kleinzoon en vrijwilliger Rinus Vernunt aan de motor werken.
Cultuurambtenaar Siem Hiemstra (trechts)
kijkt hoe museumbaas Rien van Osch, zijn
kleinzoon en vrijwilliger Rinus Vernunt
aan de motor werken.
De Deutz inblaas dieselmotor type DMZ 150 A-frame staat sinds de zomer van 2013 in het particuliere Van Osch Museum in Etten-Leur. Eigenaar Rien van Osch en een aantal gedreven vrijwilligers zijn bezig geweest om de motor weer draaiend te krijgen. Met het stoppen van de Textielfabriek Veenendaal in 1968 kwam ook de motor tot stilstand. Dat heeft ‘m geen goed gedaan, ook niet de vele verhuizingen.‘’Altijd bleven er wel onderdelen achter. We hebben veel zelf moeten maken en uitvinden. Ik heb er nachten van wakker gelegen,’’ zegt de man die de techniek in zijn genen heeft. Zijn vader en grootvader hadden onder meer een smederij, rijwielfabriek en garage.
Uitdaging
‘’Ik ben het aan hen verplicht om de techniek in stand te houden.’’ De Deutz vormt voor hem een uitdaging. Het was een langgekoesterde wens om een dergelijke inblaasmotor in het museum te hebben. Het werd uiteindelijk de Veenendaalse motor die sinds 1978 verschillende plekken heeft gekend waar-ie is ondergebracht maar nooit meer heeft gedraaid. Want toen chef-stoker in 1968 het licht in de machinekamer uitdeed, kwam hij in 1978 nog éénmaal langs om voor een interview in dagblad De Vallei over de goede oude tijd te memoreren over de fabriek en deze motor. Hij had ´m nota bene in 1957 nog zelf gedemonteerd in een koelhuis op Katendrecht en weer opgebouwd in Veenendaal. In 1978 verhuisde de Deutz naar St. Jacobiparochie in Friesland. Sinds september vorig jaar staat hij dus in Etten-Leur. Draaiend en wel! ‘’Het was nog een heel werk. Van deze machine bestaan geen instructieboeken en veel moesten we zelf uitvinden of namaken. Het is een 2-cilinder. Deze hebben ze zelfs niet in het Deutz-museum in Duitsland!’’ Er zijn er van 1907 tot en met 1915 46 stuks van gemaakt en er is geen enkele 2-cilinder meer over. De motor draait op dieselsmeerolie. Het vliegwiel, waaraan de aandrijfriem vastzit, heeft een diameter van 2,8 meter. De Veenendaalse versie is van 1915 en één van de laatstgebouwde.
Draaidag
Zaterdag was een speciale draaidag. Onder veel belangstelling werd de motor gestart via een speciale hendel waarmee een aangebouwde dubbele luchtpomp was verbonden. Het vliegwiel kon nog wel enige handkracht gebruiken maar toen draaide hij alsof hij nooit was gestopt. Een luid applaus klonk op. Namens de gemeente Veenendaal was cultuurambtenaar Siem Hiemstra aanwezig. Hij was opgetogen. ‘’Dit is een stuk industrieel erfgoed, het kenmerkt de industriële revolutie. Techniek moet je niet laten zien maar ook laten leven. We moeten niet vergeten dat de techniek van nu op de schouders rust op de techniek van toen,’’ vertelde hij onder meer. Hiemstra is er van overtuigd dat de motor hier een uitstekend tijdelijk verblijf heeft gekregen. Overigens kost het de gemeente niets. Vroeger werd een bedrag overgemaakt om ‘m te plaatsen, nu is overeen gekomen dat hij om niet wordt gerestaureerd en draaiende wordt gehouden.
Rinus Vernunt staat op de omloop en houdt de motor in de gaten. ‘’Dat moet wel. Het is een twee-cilinder en de truc is om deze gelijk te laten lopen. Bij deze motor luistert dat nu heel nauw en je moet er voortdurend bijblijven.’’ Hij is één van de vrijwilligers van het museum en zeer nauw betrokken bij de restauratie. Rien van Osch: ‘’Deze techniek weten nog meer weinig mensen. Het dieseltijdperk liep in 1946 af. Ik heb nog een staartje meegemaakt maar bijna niemand kent het. Ik zoek steeds nieuwe vrijwilligers maar op oproepen meldt niemand zich...’’
Lange reis
Het is een lange reis die de Deutz inblaasmotor heeft afgelegd. In het kort: in 1976 overlijdt de 81-jarige Dirk Sandbrink, directeur van de N.V. textielfabriek Veenendaal aan de Dijkstraat. Kort voor haar emigratie naar Zuid-Afrika overhandigt zijn dochter Willemien de fabrieks- en familiearchieven aan de gemeente. Ook een negentien ton wegende dieselmotor die sinds 1957 in de fabriek stond en via aandrijfriemen er voor zorgde dat alle weefgetouwen konden draaien. Veenendaal zit er mee in z’n maag. De motor wordt opgeslagen op de gemeentewerf. Plaatsing en weghalen gebeurde via het dak. In 1978 wordt er onderdak voor gevonden in het museum van de familie Meijer in Friesland. Toen dit museum in 1994 sloot verhuisde de Deutz naar het Machine Museum in Zwolle.
Daar is aan gewerkt en gepoetst maar draaiende heeft men ‘m nooit gekregen. Opmerkelijk detail: één van de vrijwilligers was de vader van Veenendaalse cultuurwethouder Arianne Hollander. Als in de zomer van 2011 het museum vanwege het uitblijven van subsidie dicht gaat, is de toekomst onzeker. Een jaar later verhuist hij naar het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten dat over vier jaar open moet gaan. Eigenaar Dop Huisman stalt de machine in opslag. Voor restauratie werd hij in juli 2013 naar het Van Osch Machinemuseum, Achter de Molen 108 te Etten-Leur overgebracht. Dat alles met instemming van de gemeente Veenendaal die ondanks alle inspanningen niet lukte om een plek in Veenendaal te vinden. Nu draait-ie om door een ringetje te halen in Etten-Leur, op speciale draaidagen. En dat dankzij Rien van Osch en zijn medewerkers. Is er een kans dat de Deutz in zijn museum mag blijven. ‘’Ik mag dat alleen maar hopen,’’ zegt hij. Voorlopig is hij alleen maar trots dat hij weer draait en een publiekstrekker is.
Boekje
Over de komst en vele achterliggende technische en historische details over deze bijzondere Veenendaalse motor staat te lezen in een boekje dat Rien van Osch voor zijn museum liet maken. Het is alleen daar verkrijgbaar is. Info: http://www.hetvanoschmuseum.nl/
. Daarop zijn ook de draaidagen te vinden zijn.
__________________ Beter in een keer goed gedaan.
Dieser Beitrag wurde 1 mal editiert, zum letzten Mal von Vetpot: 12.03.2015 20:50.
|
|
12.03.2015 20:47 |
|
|
|
|
 |
Impressum
|